دفتر مجازي محمد حسن مقني زاده
عضو هيات علمي وزارت جهاد كشاورزي


Friday, April 18, 2003





خبر خبر !!



:جانم براي يتان بگويد كه دهمين همايش ادواري انجمن پژو هشهاي آموزشي ايران تحت عنوان

نقش فناوري اطلاعات ودانش درياد گيري مهارت هاي پژوهشي در روز پنجشنبه 18/2/1382 از ساعت8 صبح تا 17.30 بعد ازظهر

در تهران انتهاي خيابان كارگر شمالي مركز تحقيقات مخابرات ايران سالن اجتماعات برگزار مي گردد

ز همه اعضاي انجمن وهمه علاقه مندان براي شركت دراين همايش دعوت مي شود..



Mohamad Hasan Mohaqeq Moein   ||  9:13 AM  || 



Thursday, April 17, 2003

چها ر گزارشي كه در ذيل ملاحظه مي كنيد در تاريخ پنجشنبه 28/1/1382 روي اين صفحه منتشر شده است


ارزشيابي ثمر بخشي دوره هاي علمي كاربردي

ناشر گزارش: موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي
تاريخ انتشار: مهر 1380
تهيه كننده گزارش: محمد حسن مقني زاده
چكيده:
نظام عرضه نيروي انساني متخصص بدنبال كاركردي تر كردن خود و پاسخگوئي به مسائل مطرح شده بوده و ارزشيابي اثر بخشي دوره هاي علمي كاربردي در چارچوب طرح جامع نياز سنجي نيروي انساني متخصص و سياستگذاري توسعه منابع انساني كشور جهت كمك به تحقق اين هدف انجام شده است.
دانشگاه جامع علمي كاربردي كه محصول توجهات مسئولين عالي رتبه كشور به گسترش آموزش هاي فني حرفه اي و تربيت تكنسين است؛ تا كنون 3845 نفر فارغ التحصيلان كاردان داشته است. براي ارزشيابي اثر بخشي دوره هاي كارداني علمي- كاربردي برگزار شده توسط اين دانشگاه نمونه اي با روش نمونه گيري خوشه اي به اندازه 4/11 درصد از فارغ التحصيلان كه بالغ بر 440 نفرند مورد مطالعه قرار گرفته اند. اين نمونه فارغ التحصيلاني از 9 گروه عمده آموزشي و 28 رشته تحصيلي از 16 مركز آموزش علمي كاربردي وابسته به دانشگاه جامع در سطح كشورند. علاوه بر فارغ التحصيلان به كارفرمايان فارغ التحصيلان شاغل و اساتيد دوره هاي علمي- كاربردي براي جمع آوري اطلاعات مراجعه شده است. روش انجام ارزشيابي از نوع بعد از برنامه، پيامد محور و با رويكردي توانمند ساز بوده است.
ارزشيابي در زمستان سال 1379 در سطح كشور انجام شده و اثر بخشي دوره هاي علمي كاربردي مورد مطالعه در سطح متوسط ارزيابي شده است. اگر كسب امتيازي بالاي 50 درصد از امتياز اثر بخشي دوره ها را حد نصابي براي اثر بخشي قابل قبول براي دوره ها قلمداد كنيم فقط 6/38 درصد از فارغ التحصيلان و 2/39 درصد از استادان و 4/42 درصد از كارفرمايان اثر بخشي دوره هاي علمي- كاربردي مورد مطالعه را بالاتر از اين حد نصاب ارزيابي كرده اند. بنابراين اكثريت پاسخگويان اين ارزشيابي، اثر بخشي دوره هاي علمي –كاربردي را پائين تر از حد نصاب قابل قبولي ارزيابي كرده اند.
هر سه گروه مورد مطالعه پيامدهاي حرفه اي، دوره هاي علمي- كاربردي براي فارغ التحصيلان را پائين تر از پيامدهاي علمي و اجتماعي دوره ها براي آنان ارزيابي كرده اند. نگارنده با تحليل نظري يافته هاي بدست آمده در ارزشيابي، پيشنهاداتي براي بهبود ساز و كارهاي تصميم گيري و تصميم سازي در حوزه آموزشهاي علمي- كاربردي ارائه كرده است.
كليد واژه ها: اثر بخشي، ارزشيابي، ارزشيابي توانمند ساز، آموزشهاي علمي- كاربردي، آموزشهاي فني و حرفه اي، پيامدهاي دانشجويان، گروههاي ذينفع، مطالعات پي گيري، كاردان، فارغ التحصيل، تكنسين، دانشگاه علمي – كاربردي، نفيسي، فيترمن، گوبا، لينكلن.

Mohamad Hasan Mohaqeq Moein   ||  5:25 PM  || 

وزارت جهاد كشاورزي
سازمان تحقيقات و آموزش كشاورزي
موسسه آموزش عالي عملي- كاربردي

بررسي ميزان اثر بخشي دوره هاي آموزش ضمن خدمت مركز آموزش عالي امام خميني(ره) در سال 1378

كد طرح: 01-1010100000-79
مجري طرح: محمد حسن مقني زاده( عضو هيات علمي مركز آموزش عالي امام خميني(ره) مربي آموزش پابه 17، فوق ليسانس علوم اجتماعي)

باهمكاري:
محمد رضا طالبان( فوق ليسانس علوم اجتماعي، ارسلان ايرجي راد( فوق ليسانس علوم تربيتي) غلامعباس دهقان ( ليسانس علوم تربيتي)
شروع طرح: 1379
خاتمه طرح: 1381
محل اجراي طرح: حوزه مركزي وزارت جهاد سازندگي
واحد اجراي طرح: مركز آموزش عالي امام خميني(ره)
شماره فروست:

چكيده

هدف اصلي تحقيق، تعيين ميزان اثر بخشي دوره هاي آموزشي ضمن خدمت برگزار شده در مركز آموزش عالي امام خميني(ره) در سال 1378 از نظر فراگيران اين دوره ها مي باشد. براي اندازه گيري اثر بخشي دوره ها از مدل ارزشيابي دونالد كرك پاتريك الهام گرفته و اثر بخشي دوره ها از نظر فراگيران را از طريق سنجش چهار متغير: (1) واكنش فراگيران نسبت به دوره، (2) دانش و يادگيري حاصل از دوره فراگيران، (3) رفتار يادگيرنده (انتقال آموخته ها به محيط كار)، و (4) نتايج آموزش، صورت گرفته است.
از 200 دوره آموزش ضمن خدمت برگزار شده، با استفاده از روش نمونه گيري چند مرحله اي، 80 دوره آموزشي به عنوان جمعيت نمونه تحقيق تعيين شد. پرسشنامه اي تحقيق براي 530 نفر فراگير و 448 نفر از مديران فراگيران 80 دوره منتخب ، ارسال و از 294 نفر فراگير و 207 نفر از مديرانشان پرسشنامه هاي تكميل شده و قابل پردازش، دريافت گرديد. در اين تحقيق اثر بخشي دوره ها بر اساس يكبار نظر سنجي از فراگيران تعيين گرديد. اثر بخشي درجه اي است كه فراگيران نسبت به دوره واكنش مثبت نشان داده، دانش تحصيل كرده، تغيير رفتار داشته و از نتايج آمو زش بهره مند گرديده اند. تغييرات هر يك از ابعاد چهارگانه اثر بخشي دوره از 0 تا 25 مي باشد. ميانگين مشاهده شده اين ابعاد به ترتيب: 43/14، 87/14، 79/11، 23/12 بوده است. ميزان اثر بخشي دوره درجه اي است كه از جمع كردن اندازه چهار بعد متغير اثر بخشي بدست مي آيد. تغييرات مشاهده شده اين درجه بين 8/5 تا 100 است. ميانگين مشاهده شده اثر بخشي دوره هاي آموزش ضمن خدمت مورد مطالعه برابر با 14/53 و در سطح متوسط مي باشد.
بالاترين ميزان اثر بخشي دوره هاي آموزشي ضمن خدمت مورد مطالعه مربوط به دوره كوتاه مدت رابطين خبري با درصد اثر بخشي 34/66 و پايين ترين ميزان اثر بخشي مربوط به دوره آموزش ضمن خدمتا انفورماتيك و كاربرد كامپيوتر در آموزش با در صد اثر بخشي 52/33 بوده است.
كليد واژه ها:
آموزش ضمن خدمت، كاركنان، اثر بخشي، ارزشيابي، مديران، وزارت جهاد سازندگي، وزارت جهاد سازندگي

Mohamad Hasan Mohaqeq Moein   ||  12:27 PM  || 



گزارش* مستند سازي طرح مطالعاتي:

نمايه سازي مدارك براي ايجاد
پايگاه اطلاعات ديني اجتماعي





مجري طرح:

محمد حسن مقني زاده
اسفند ماه 1381



پيش گفتار (گزارش اجمالي از نحوه اجراي طرح):
سه سال پيش در چنين روزهائي در فاصله تعطيلات بين دو نيمسال تحصيلي 79-78 در ملاقات با دوستان در مركز پژوهش هاي بنيادي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي جرقه ذهني اين طرح در خلال مباحثاتي كه با پژوهشگر فرهيخته جناب آقاي دكتر احمد رجب زاده داشتم؛ زده شد. در اواخر بهمن ماه همان سال "طرح نمايه سازي مدارك براي ايجاد پايگاه اطلاعات ديني اجتماعي" نوشته و به مسئولين مربوطه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تقديم گرديد. هدف اصلي طرح زمينه سازي براي ايجاد پايگاه اطلاعات ديني اجتماعي به منظور گسترش و تعميق مطالعات دين پژوهانه بود.
از نظر نگارنده، نمايه سازي مداركي كه قبلاً نمايه سازي نشده بودند از قبيل انواع توليدات ديني اجتماعي نظير: سخنراني هاي مذهبي، نوارهاي مداحي، روضه ها و . . . به لحاظ جامعه شناختي مهمتر بود و تحليل چنين نمايه هائي مي توانست توصيفي از وضعيت تبليغ ديني در جامعه و يا حداقل در گروههائي از جامعه ايراني به دست دهد. چنين توصيف و تحليل هائي، نوعي كار آسيب شناسانه در حيات ديني جامعه ايران بود كه در آن زمان ضرورت آن را حس كرده بودم. مسئولين امر در وزارت ارشاد ضمن اينكه ضرورت انجام چنين كاري را نفي نكردند اما اولويت از نظر آنها، نمايه سازي مجدد مداركي كه قبلاً به نوعي نمايه سازي شده بود؛ اعلام گرديد.
مراحل بررسي و موافقت با اجراي مرحله اول طرح اخير الذكر دقيقاً 5 ماه طور كشيد و عقد قرارداد و تحقق عملي آن نيز بهمين ميزان وقت برد. لذا اقدامات عملي براي جمع آوري اطلاعات از دي ماه 1379 آغاز و در شهريور ماه 1380 خاتمه يافت. تقريباً تمامي فرم هاي جمع آوري اطلاعات توسط سركار خانم سعيده ميرزاده واقفي با استفاده از منابع مكتوبي كه اينجانب در اختيار ايشان گذاشته بودم و نيز با مراجعه به دانشگاه ها ومراكز پژوهشي شهر تهران صورت گرفت. فهرست 33 سازمان مورد مراجعه در صفحات بعد گزارش آوري شده است.
در اواسط شهريور ماه 1380 حاصل اين مطالعه كه عبارت از 158 كاربرگه جمع آوري اطلاعات پايان نامه، 141 كاربرگه جمع آوري اطلاعات طرح تحقيقاتي، 186 كاربرگه جمع آوري اطلاعات مقاله و 5 كاربرگه جمع آوري اطلاعات كتاب بود و سر جمع بالغ بر 490 نمايه مدرك به صورت مكتوب، به وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي تقديم شد.
نگارنده اميدوار بود كه بلافاصله اين نمايه ها تبديل به فايل هاي اطلاعاتي قابل بهره برداري در شبكه اطلاع رساني كامپيوتري وزارت ارشاد و موسسات پژوهشي وابسته گردد و متعاقباً بر روي شبكه جهاني اينترنت و يا شبكه اينترانت وزارت ارشاد قابل دسترسي باشد. اما اين آرزو همچنان براي نگارنده باقي مانده است. جاي خوشوقتي است كه به همت دين پژوهان ارجند كشور در وزارت ارشاد، بخشي از نمايه هاي مربوط به طرح هاي تحقيقاتي (113 مورد) در فصلنامه نمايه پژوهش شماره 20 كه تاريخ زمستان 1380 بر آن درج شده تحت عنوان "مآخذ شناسي تحقيقات جامعه شناسي دين در ايران" در بهمن ماه 1381 منتشر گرديد.
در گزارشي كه در ادامه تقديم مي شود تلاش شده است كه مستند سازي نسبتاً كاملي در خصوص طرح مطالعه و چگونگي اجراي آن صورت گيرد. نگارنده ضمن پذيرش مسئوليت نقص هاي احتمالي در فرآيند نمايه سازي مدارك، ياد آوري اين نكته را نيز مفيد فايده مي داند كه نمايه سازي هر اثر اگر خوب انجام گيرد حداكثر آئينه آن اثر است و
نمي تواند در محتواي آن تغيير كيفي ايجاد كند. بنابراين قوت وضعف نمايه هاي مدارك از حيث محتواي مطالب قاعدتاً مربوط به خود آثار است و نه فرآيند نمايه سازي.
از مسئولين محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و موسسه پژوهشي فرهنگ، هنر و ارتباطات كه امكان اجراي بخشي از طرح پيشنهادي "نمايه سازي مدارك براي ايجاد پايگاه اطلاعات ديني اجتماعي" را فراهم نمودند تشكر نموده و بويژه از حسن نظر آقاي جناب آقاي محمد رضا طالبان ناظر محترم طرح ممنونم. اميدوارم روزي محققين و دين پژوهان در سراسر جهان از طريق شبكه اينترنت بتوانند با يك كليك وارد پايگاه اطلاعات ديني اجتماعي شده و از مدارك نمايه شده در آن بهره برند. انشاءا. . .
از همكار ارجمندم سركار خانم سعيده ميرزاده واقفي كه با جديت وظايف خود در اين طرح را به نحو قابل قبولي انجام دادند و همچنين از همه همكاران و سروران در سازمان هاي مورد مراجعه براي جمع آوري اطلاعات بخاطر همكاري هاي موثرشان متشكرم. همچنين از مسئولين محترم مركز آموزش عالي كشاورزي امام خميني"ره" بخاطر فرصت هائي كه براي انجام مطالعات در اختيار اينجانب قرار داده اند سپاسگزاري مي نمايم.


* اين گزارش به عباس عبدي تقديم شده است.

Mohamad Hasan Mohaqeq Moein   ||  12:25 PM  || 






آموزش و بهسازي كاركنان دولت در ايران
با نگاه ويژه به بخش كشاورزي



محمد حسن مقني زاده

بهمن 1381


پيش گفتار

كتاب در قالب پنج فصل تنظيم شده و بن مايه اصلي آن " آموزش و بهسازي منابع انساني" در ايران است.
در فصل اول به بيان اهميت و تعريف سرمايه انساني در عصر دانائي پرداخته شده و برخي از چالشهاي بزرگ و مهم سرمايه انساني كشور با آمار و ارقام و شواهد معتبر به روشني بيان گرديده است.
در ادامه فصل اول، ضرورتها، هدفها و مسئله بنيادي در حوزه آموزش و بهسازي منابع انساني مطرح و دركنار آن دو مفهوم آموزش و بهسازي تعريف و وجوه تمايز آنها بيان گرديده است. فرضيه محوري كتاب نيز در اين فصل طرح شده است و آن اينكه تصميم گيري در خصوص برنامه هاي آموزش و بهسازي كاركنان و بطور كلي مديريت منابع انساني در كشور ايران در غياب يك برنامه استراتژيك براي تشكيل و نگهداري از سرمايه انساني صورت
مي گيرد . تمام مطالب بعدي در اين اثر در راستاي بسط و تشريح و ارائه مستندات براي فراهم آوردن امكان داوري درباره اين فرضيه محوري است.
در فصل دوم به مباني نظري و قلمرو فعاليتهاي آموزش و بهسازي كاركنان در سطح جهان، چنگ اندازي شده و نگارنده تلاش نموده است تا مطالبي منسجم، متنو ع و قابل استفاده براي برنامه ريزان، و مديران عرصه آموزش و بهسازي كاركنان در كشورمان فراهم آورد.
در ادامه كتاب، مقوله آموزش و بهسازي كاركنان دولت در ايران را كالبد شكافي
كرده ايم. در فصل سوم، تاريخچه و وضعيت آموزش كاركنان دولت در ايران تشريح شده است. در اين فصل پس از بيان نقاط عطف قانوني در آموزش كاركنان ايران، اشتباه استراتژيك و اينك تاريخي روي داده در مديريت آموزش كاركنان دولت توصيف و تحليل شده است.

"نظام جديد آموزش كاركنان دولت" كه از ابتداي سال 1381 براي دستگاههاي اجرايي
لازم الاجرا اعلام گرديده است از موضوعاتي است كه در فصل سوم معرفي و نقد شده است.
در فصل چهارم، بخشي از پيكر. آموزش و بهسازي كاركنان دولت ايران را مورد تدقيق قرار داده و تاريخچه و وضعيت آموزش كاركنان را در وزارتخانه هاي: كشاورزي، جهاد سازندگي و جهاد كشاورزي با استفاده از اسناد و مدارك دست اول و تجارب و مشاهدات شخصي آشكار نموده ايم.
از جمله مباحث مهمي كه در فصول سوم وچهارم كتاب درباره آن روشنگري شده است وضعيت و تركيب نيروي انساني شاغل در بخش دولتي بطور عام و بخش كشاورزي دولتي بطور خاص مي باشد.
در فصل پنجم كه فصل پاياني كتاب است؛ توصيه هايي براي آموزش كاركنان دولت ناشي از تجربيات حرفه اي نگارنده بطور عام و سه سال تدقيق در موضوع مورد مطالعه بطور خاص ارائه گرديده است.
منابع و مآخذ كتاب، داراي اطلاعات ذي قيمتي در عرصه آموزش و بهسازي منابع انساني در ايران و جهان است كه علاقه مندان را به مطالعه آنها دعوت مي نمايم.
نگارنده بر خود فرض مي داند تا از مساعدتهاي كليه كارشناسان و مديران و اطلاع رسانان همكار در عرصه آموزش و منابع انساني كشور كه با ارائه اسناد و مدارك و نظرات كارشناسي، امكان توليد اطلاعات مورد نياز براي تدوين كتاب را فراهم نمودند، صميمانه تشكر نمايد.


محمد حسن مقني زاده
عضو هيات علمي مركز آموزش عالي كشاورزي امام خميني"ره"
بهمن ماه 1381

Mohamad Hasan Mohaqeq Moein   ||  12:22 PM  || 

اوراق دفتر :

لينكها:

دغدغه ها:

تماس با من:

آرشيو: